Tatlıdan Uzak Dur

25 Mart 2020 & Çarşamba

Tatlılar; bizi mutlu eden besinlerin başında geliyor.

Korona virüsü ile mücadele ettiğimiz şu günlerde bağışıklık sistemimize daha her zamankinden daha çok ihtiyacımız var.

Tatlı Alışkanlığı

Tatlılar; bizi mutlu eden besinlerin başında geliyor. Ancak tatlıları isimleri kadar çok masum değil. Çok fazla tatlı tüketimi bağışıklık sistemimize darbe vuruyor. Korona virüsü ile mücadele ettiğimiz şu günlerde bağışıklık sistemimize daha her zamankinden daha çok ihtiyacımız var. Tatlıyı bırakmak için pek çok öneri var. Bunların birçoğunu biliyor belki de uyguladığınız ama işe yaramadı. O yüzden bu yazımda sizlere tatlı öneri veya alternatif sunmayacağım. Tatlı sorunun nedenin inmeye çalışacağım.

Dün paylaştığım “Alışkanlıklar” bloğumdan yola çıkarak tatlı alışkanlığımızdan nasıl kurtulabiliriz biraz ondan bahsedeceğim. Alışkanlıklar yazımı okumadıysanız öncelikle onu okumanızı tavsiye ederim. Alışkanlıklar yazısını okuduysanız şimdi bizleri tatlıya yönlendiren tetikleyicileri bulmakla işe başlayalım.

Tatlıyı tetikleyen etmenler.

Tatlıyı hangi saat dilimi içinde yiyorsunuz? Tatlıları yediğiniz zaman dilimlerini şöyle bir düşünün. Günün hangi saatinde daha çok tatlıya yöneliyor ve tatlıyı yiyorsunuz. Her gün 16:00-17:00 arası yiyor olabilirsiniz. Siz kendi yediğiniz saati yazın bir kenara. Tabi belli bir zaman dilimi de olmayabilir. Günün herhangi bir zamanlarında bugün sabah yerken diğer gün öğlenden sonra başka bir gün akşam yiyor olabilirsiniz. Eğer belli bir zaman aralığı yok ise zaman sizin tatlı için tetikleyicisiniz değil. O zaman bu soruyu atlayabilirsiniz.

Tatlıları genelde nerede yiyorsunuz? Evde, iş yerinde, pastanede, arkadaşınız evinde. Bu sorunun cevabı yine size bağlı. Genelde belli bir yerde mi yiyorsunuz yoksa, nerede olursa yiyor musunuz? Genel olarak her yerde yiyorsanız sizin için mekânın bir önemi yok. Ama sadece iş yerinde yiyorsanız o zaman        mekân kısmına işyerinde ve tam olarak iş yerinin mutfağı, kafeteryası, ya da iş yeri masanız. Neresi ise orasını tam olarak yazın. İş yeriniz mutfağında tatlı yiyor olabilirsiniz.

Yanınızda kim var? Tatlı yerken tek başına mısınız? Yoksa yanınıza birleri var mı? Birileri varsa bunlar sürekli aynı kişiler mi? Bu soruyu da net olarak cevaplayınız. Bu soru sizin tek başınıza mı yoksa başka biriyle olduğunuzda mı daha çok tatlı yediğinizde ortaya çıkaracak. Merak etmeyin yanınızdan sürekli biri varsa onu sizden uzaklaştırmayacağız. 😊 İşyerinizin mutfağınızda bir arkadaşınız her gün tatlı yiyor olabilirsiniz.

Başka bir olay var mı? Tatlı yemeden önce yaptığınız işleri veya eylemleri bir düşünün. Belli bir durum karşında tatlıya ilgi duyabilirsiniz. Bir olayın sonucu size tatlıyı hatırlatıp onu yemeniz için sizi tetikleyebilir. Örneğin her yemekten sonra tatlı yiyorsanız. Yemek yeme eylemi bitimi sizi tatlı yemenizi tetikliyor olabilir. İşlerinizin yoğunluğu sizi tatlı molasına itiyor olabilir? Genelde tatlı yemeden önce ne yaparsınız not alın.

Duygusal durumunuz nedir? Tatlı yerken duygusal haliniz nedir? Üzgün müsünüz, mutlu mu, sinirli mi? Karamsar mı? Ruh haliniz de tatlı tetikleyicisiniz olabilir. Özellikle stres altında yemek istediğini çok artar ve yiyecek olarak tatlı yiyor olabilirsiniz.

Bu soruların sorulardan en az birinin cevabı sizde tatlı yemeyi tetikliyor. Birden fazla da sorulara da cevap verebilirsiniz. Şimdi soruların cevaplarını hemen aşağıda ki tabloya yazın. Cevaplarınızdan sonra isterseniz sizinle bu konu üzerinde sohbet etmek isterim.

Tatlıyı terk ediyoruz.

Her gün arkadaşınızla iş yerinin kafeteryasında saat 15:30’da tatlı yediğinizi varsayalım. Bu verileri tabloya iliştirelim.

Şimdi sıra tatlı yemenin gerçek ödülünü bulalım. Gerçek ödülü diyorum çünkü çoğu zaman ödül tatlının kendisi olduğunu düşünebilirsiniz. Bunu anlamak için üç günlük deney yapalım. 1. Gün kafeteryaya gitmek yerine 10 dakikalık yürüyüş yapıyoruz. 2. Gün kafeteryaya gidip tatlı yerine farklı bir yiyecek alıp onu masamızda yiyoruz. 3. Gün kafeterya gitmek yerine bir arkadaşınızın masasına gidip onunla sohbet edin. Bu deneyin sonucunda sizin için ödül arkadaşınızla sohbet olduğunu anladığınız anda tatlı yemeyi kesip artık her gün 15:30’da bir arkadaşınızla sohbet etmeye başlayabilirsiniz.

Bu örnekte tatlı her ne kadar ön planda gözükse de aslında tatlı dışında 3 farklı eylem var.  Bu eylemler; kafeteryaya gitmek, kafeteryadan bir şey satın almak, bir arkadaş ile sohbet etmek. Ödülü bulmak gerçekten çok karmaşık. Eğer tatlı yemenin size sağladığı gerçek ödülü bulabilirseniz tatlı yemekten vazgeçebilirsiniz.

Korona virüs günlerinde sağlığımızın önemini çok iyi anladığımız şu günlerde sağlığımızın için yeni alışkanlıklar elde etmek için güzel bir fırsat. Sağlığımız bize salgın hastalık zamanlarında olduğun gibi diğer zamanlarda da çok gerekli olacak. O yüzden sağlığımızın kıymetini bilip onu koruyalım ve sağlıklı beslenmeyi artık alışkanlık haline getirelim. Tatlı ya bırakalım, ya da azaltalım.

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
Share on WhatsApp

Bir cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment