Fotoğrafta Hikaye

01 Mayıs 2020 Cuma

Fotoğrafın hissettirdiği fotoğrafın hikayesidir.

Fotoğrafa baktığınızda size ne anlatıyor veya size o fotoğrafa baktığınızda ne hissediyorsunuz? İşte fotoğrafın hikayesi budur.
Fotoğrafa baktığınızda gözünüzün ilk baktığı nokta fotoğrafın odak noktasını oluşturuyor. Odak noktası fotoğrafın hikayesini oluşturduğunu düşünebilirsiniz. Ancak fotoğrafın hikayesi fotoğrafın bütünün izleyiciye aktardığı durumdur. Başka bir deyişle; fotoğraf baktığınızda size ne anlatıyor veya size o fotoğrafa baktığınızda ne hissediyorsunuz? İşte fotoğrafın hikayesi budur. Güçlü hikayesi olan fotoğraf her zaman daha etkileyici olmuştur. Güçlü bir hikaye oluşturmak için amacınız ve fikrinizin de güçlü olmasında fayda var. Bu şekilde etkileyici fotoğraflar elde edebilirsiniz.

Hikâyeyi Oluşturmak

Fotoğrafta bir hikâye oluşturmak için fotoğraf içindeki öznelerin her birinin büyük bir önemli var. O yüzden fotoğrafın içinde neler olması gerektiğini belirlemeniz gerektiği gibi olmaması gerekenleri de belirlemeni gerekiyor. Çünkü fotoğrafın içindeki bir özne anlatmak istediğiniz hikâyenin dışına çıkmanıza nede olabilir.  Burada özneleri fotoğrafın içine kendimizin koymasından bahsetmiyorum. Özneleri kendimiz koyarsa fotoğraf kurgu olur. Tabi ki, hikâyeyi kurgu olarak da yapabilirsiniz. Ama doğal ve doğaçlama fotoğraflardaki hikayeler daha etkileyici olduğunu düşüyorum.

Fotoğraf içindeki öznelerin birbiri ile olan etkileşimleri çok önemlidir. Fotoğraftaki her bir unsur hikayenize katkı vermesini sağlamalısınız. Tabi her fotoğrafı kurgu yapamayacağınız için çeviresinizde dolaşmanızda fayda olacaktır. Çevrede doğal olarak, kurgu yapamayacağınız sayısız hikâye mevcut.

Fotoğrafta neler olacağına veya neler olmayacağına karar vermeniz gerekiyor. Ama bunun için önce çekmek istediğiniz konuyu seçmeniz gerekiyor. Fotoğrafı çekmeden önce kadraja bakın ve neler olduğu bakın. Kadrajdaki arka plan, obje, modelleri görün. Bu unsurların birbirleriyle olan etkileşimini anladığınız anda fotoğrafa güçlü bir konu oluşturabilirsiniz.

Odaklandığınız unsur hikayenizin öznesi olup fotoğraf büyük katkı sağlayacaktır. Bu yüzden özenin fotoğrafın neresine koyacağız çok önemlidir. Özne fotoğraftaki diğer unsurlar ile bir uyum içinde olması hikayeyi güçlendirecektir. O yüzden fotoğrafın öznesini gelişi güzel ve fotoğrafın direk ortasına koymaktan sakının.

Peki özneyi kadraja nasıl yerleştirmeliyiz. Özneyi tam olarak kadrajı dolduracak şekilde yaklaşabilirsiniz. Bu şekilde öznenin detaylarını ön plana çıkarmış olursunuz. Yani hikâyeyi özenin kendisinden ve üzerindekilerinde oluşturmuş olacaksınız. Bir kuşun fotoğrafı buna iyi bir örnek olabilir. Diğer bir kadraj yöntemi ise; özneyi geniş açıda ele alıp çevresindeki unsurları çevresine yerleştirebilirsiniz. Bu şekilde özenin çevresini de hikaye içinde almış olursunuz. Burada fotoğrafın içindeki tüm unsurların birbirleriyle uyumuna dikkat etmeniz gerekiyor.

Elinizde fotoğraf makinesi alıp rasgele fotoğraf da çekebilirsiniz, çevrenizde ki unsurları izleyerek bu iki teknikten birini kullanarak estetik ve etkileyici fotoğraflar da. Bu tamamen sizin tercihinize kalmış bir durum. Rast gele çektiğiniz fotoğrafın hiçbir etkileyici yanı olmayacağını da unutmayın. Fotoğraflarınıza hikaye katmak istiyorsanız çevresiniz sürekli izleyin. Özleri kadraja nasıl yerleştirmeniz gerektiği konusunda sürekli denemeler yapın. Hikayesi olan bir fotoğraflar ile hikayesi olmayan rastgele çekilmiş fotoğraf arasında dünya kadar fark olacaktır.

Fotoğrafın içersin de anlatmak istediğiniz hikaye ile ilgili olmayan hiçbir unsuru fotoğrafın içinde yer almamasına dikkat etin. Fotoğraf içindeki unsurlar hikayenizi destekleyici olmalıdır.

Hikayede Arka Plan.

Her fotoğrafta bir arka plan mutlaka oluyor. Şimdiye kadar olan bölümde fotoğrafın içindeki unsurlarla hikaye oluşturmanız gerektiğini anlatmaya çalıştım. Hikayeyi fotoğrafın içindeki unsurlarla oluşturuyoruz. Fakat hikaye burada tamamlanmıyor. Hikayeyi tamamlayan unsur ise arka plan. Fotoğrafa koyacağınız unsurları arka plan ile tamamlamanıza gerekiyor. Arka plan fotoğrafa dinamiklik, derinlik, yön ve hareket hisselerini kazandıracaktır. Hikaye tamamlayıcısı olan arka plan hikayenize en önemli katıda bulunuyor. Şayet kadrajı geniş alıyorsanız fotoğrafın öznesi ve arka planın birini tamamlaması çok daha önemli.

Hikaye anlatırken arka planın her zaman net çıkması gerekmez. Bazı durumlarda özneyi daha öne plana çıkarmak için arka plandan ayırmak isteyebilirsiniz. Bu durumlarda net alan derinliğini azaltma yoluna gidip arka planı fulü hale getirebilirsiniz. Arka planı fulü hale getirdiğinizde arka plandaki unsurlar görünmeyecek ancak bunların bıraktığı şekilde ve renk cümbüşlerini göz ardı etmeyin. Bunların fotoğraftaki yansıması hikayeniz olumlu ya da olumsuz etkileyecektir.

Hikayesi olan fotoğraflar

İncelediğim fotoğrafların tamamı bana aittir. Ben her fotoğrafın bir hikayesi olması gerektiğine inanan bir fotoğrafçıyım. Fotoğraf çekerken fotoğrafın hikayesini de oluşturmaya çalışıyorum. Hatta fotoğrafta hikâye adlı bir çalışmam da mevcut. Bunu da en kısa sürede bu sitede yayınlamayı düşünüyorum.

Geleceğe Koşan Çocuklar

Ankara Tuz Gölünde çektiğim bir fotoğraf. Bu fotoğrafın odağında gölün üzerinde koşan biri kız biri erkek çocuğu olmak üzere iki çocuk bulunmaktadır. Ufuk çizgisi ileride olduğu için ufuk çizgisine gelecek anlamını, çocukların da buraya doğru koştukları için fotoğrafın hikayesini Geleceğe Koşan Çocuklar olarak belirledim. Soyut bir hikaye olmuş oldu.

Alın Teri

Birin fırının başında pide yapan bir emekçinin fotoğrafı. Burada fotoğraf somut bir hikaye görünüyor. Fotoğrafın öznesi olan ustanın çevresi yaptığı işi anlatan unsurlarla çevrilmiş durumda. Tezgah, tezgahın üstünde ki hamur teknesi önünde pişen pideler birbiriyle uyum içinde ustanın yaptığın işi ve döktüğü alın terini yeterince anlatmıyor mu?

Bir Sıcak Muhabbet

Kadrajı demlik ve çay üzerine kurdum. Demliği altı ve üstü birbirine o kadar uyum içinde ki. Çayın demin den sonra suyun koyulacağını hissini izleyiciye uyandırıyor. Arka planı da biraz fulü yapmamın nedeni arka plana ne tam yok etmek ne de tam net çıkarmak. Arka planı ikisi arasında bir yere koydum. Böylece çayın bardağa dökülme anını en iyi şekilde anlatmaya çalıştım.

Geçmiş Zaman

Günümüzde pek kullanılmayan bir köstekli saatin fotoğrafı hatıra defterinin arasından mum ışığının aydınlatılması ile çekilmiş bir fotoğraf. Ne mum kaldı nede köstekli saat şimdilerde. Belki de hatıralar bile yazılmıyor eskisi gibi. Saat bize 04:46’yı gösteriyor. Fotoğraf çekildiğinde tam vakitte durmuş. Fotoğraf eskiyi anlattığında için geçmiş zaman adını verdim.

Umut

Bir gece kondu mahallesinde çektiğim fotoğraf. Gece kondu mahallesinde oturan bir çocuk. Eski bir kazak, kirli bir surat ama temiz bir kalp. Ve her türlü zorluğa rağmen gözlerindeki umut ve dudaklarındaki hafif bir gülümseme. Fotoğrafın adı umut. Tabi çoğunda…
Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
Share on WhatsApp

Bir cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment