Çizgileri Kullanmak

29 Mayıs 2020 Cuma

Fotoğraftaki çizgileri en iyi şekilde kullanın.

Etkili fotoğraf çekmenin yollarından biri ilgili ön plana çıkarmaktan geçiyor. Bunun için fotoğrafta çizgileri kullanmayı deneyin.
Etkili fotoğraf çekmenin yollarından biri ilgili ön plana çıkarmaktan geçiyor. Bunun için fotoğrafta çizgileri kullanmayı deneyin.

Fotoğrafta kompozisyon oluşturmanın yolları, ilgiyi ön plana çıkarmak, çizgileri kullanmak, sadelikten yararlanmak, kuralların dışında kompozisyon yaratmak.

Çizgiler fotoğraflarımızda kullanacağımız ne güzel araçlardır. Fotoğraflarımızda mutlaka çizgiler oluşacaktır ve vardır. Bu çizgileri çok iyi kullanarak etkileyici fotoğraflar elde edebiliriz. Yatay çizgiler, dikey çizgiler, eğriler, diyagonal çizgiler, hayali çizgiler en çok kadrajımıza giren çizgilerdir. Mimari çizim programı olan aoutcad’i açın veya modelleme için 3Dmax’i bu programların temelini Line komutu oluşturur. Yani çizgi komutu. Mimari çizimde baktığımızda resim çizme tekniğidir. Çizgilerin önemi vurgulamak için bu örneği verdim.

Yatay çizgilerin yer çekimi ile ilişki içerisindedir. Belki de o yüzden yatay çizgiler fotoğraf durağan bir his verir. Yatayına uzandığı için fotoğrafa genişlik ve derinlik hissi verir. Bu çizgiler bize bir rahatlama hissi uyandırır. Manzara fotoğraflarında yatay çizgilere çok rastlarız. Bunun en güzel örneği ufuk çizgisidir.

Dikey çizgiler fotoğraflarınıza enerji katacaktır. Ancak dikey çizgiler sizi biraz da rahatsız etkisi verebilir. Fotoğrafta ki dikey çizgiler size sakinlik ve dinginlik hissi vermeyebilir. Doğru kullanılan dikey çizgiler sizi neşelendirebilir de.

Fotoğrafınızda dikey bir çizgi varsa kadrajı dikey, yatay çizgiler varsa kadrajı dikey olarak çekin. Bu konuyu detaylı bir şekilde http://www.ercankuru.com.tr/yatay-ve-dikey/ bloğumda bahsetmiştim. Oradan tekrar okuyabilirsiniz.

Bu çizgileri fotoğrafınıza yerleştirirken denge çok önemli. Dengeyi iyi kurgulamanız gerekiyor. Aksi taktirde ortaya rahatsız edici bir fotoğraf çıkar. Tabi rahatsız edici fotoğraf çekmeyi de tercih edebilirsiniz.

Kılavuz Çizgiler

Çizgiler fotoğrafa dinamik etki katmasının yanı sıra izleyiciye yön de verirler. Bir çiçeğin sap kısmı izleyiciyi çiçeğin yapraklarına sürükleyecektir. Modeliniz kolu veya gövdesi fotoğrafın başka bir yerine akış sağlayabilir. Bunlar da birer çizgi sayılırlar. Kılavuz çizgiler izleyiciyi yönlendirdiği için bu çizgileri kullanarak izleyici istediğimiz yöne çekebiliriz. Böylelikle bir kare fotoğraf ile izleyicinin ilgisini çekebiliriz.

Diyagonal Çizgiler

Diyagonal çizgiler fotoğrafa yatay ve dikey fotoğraflara göre daha fazla dinamiklik ve hareket katar. Diyagonal çizgileri kullanırken çok dikkat etmemiz gerekiyor. Çok fazla diyagonal çizgi kullanmak fotoğrafta karmaşaya neden olabilir. Fotoğrafta karmaşa oluşturmak isterseniz kullanılabilir aksi halde fotoğraf anlatmak istediğinizi dışına çıkabilir. Fotoğraf belirtmek istediğiniz bir özen varsa fotoğrafta özneniz kaybolabilir. Diyagonal çizgiler iyi kullanılmaz ise fotoğraftaki dengeyi bozabilir. Dengesiz fotoğraf çekmek tercihiniz ise diyagonal çizgileri yine kullanabilirsiniz.

Eğri Çizgiler

Fotoğrafta kullandığımız çizgilerin düz olması gerekmez. Eğri çizgilerde fotoğrafa farklı bir hava katacaktır. Eğri çizgiler fotoğrafa dramatik bir hava katar. Kıvrılıp giden yolları örnek verebiliriz. Fotoğraf düz bir yol yerine S şekilden giden bir yola daha etkileyici olacaktır. Kıvrımlı çizgiler düz çizgilere göre daha zarif, daha hoş daha etkileyici olduklarını söyle biliriz.

Hayali Çizgiler

Fotoğrafta çizgileri anlatırken hep gözle görülebilir çizgilerden bahsettik. Ama fotoğrafta çizgiler görünmek zorunda değil. Nesneleri peşi sıra dizilerek veya bu şekilde dizilmiş nesnelerde hayali çizgiler oluşturabilirsiniz. Bu hayali çizgilerin en çok kullandığımız göz çizgisidir. Fotoğraftaki bir canlı (insan, kuş, kedi, köpek olabilir) varsa dikkatimizi çeken ilk nokta gözleri olacaktır. İşte bu gözlerin baktığı tarafta hayali bir çizgi oluşuyor. Bakış açılarla hayali çizgiler oluşturarak fotoğraf farklı etkiler oluşturabilirsiniz. Bakış açısı çizgileri sadece gözlerden değil nesnelerin uzandığı taraflarıyla da yapabilirsiniz. Sivri uçlu bir yaprağın ucunun baktığı yön tarafından bir hayali çizgi oluşturabilirsiniz.

Fotoğraftaki nesnelerin dizilimi ile de hayali çizgiler elde edebilirsiniz. Fotoğrafın içine yerleştirdiğiniz nesneler ile izleyicinin hayali çizgileri görmesini sağlamak sanırım keyifli olacaktır. Bu çizgiler fotoğrafta görünmese bile gizli değildir. İzleyici bu çizgileri hayalinde istemede oluşturacaktır.

Fotoğraflar

Tuz gölünde çekilen fotoğrafta ufuk çizgisi yatay çizgi konumda. Daha önceki yazılarımda belirtiğim gibi bu çizgi fotoğrafın üçte birine denk geliyor. Yatay çizgi fotoğraf derinlik hissi uyandırmaktadır.
Üç kayakçının elinde tutuğu kızaklar hayali bir diyagonal çizgisi oluşturuyor. Bu çizgiden anlıyoruz ki kayakçılar yukarı doğru çıkıyor. Diyagonal çizgi burada hareket etkisi üretmiş diyebiliriz.
Fotoğrafta birden fazla diyagonal çizgi kullanımı fotoğrafta karmaşaya yol açacağını belirtmiştim. Bu fotoğraf buna güzel bir örnek. Fotoğraftaki karmaşayı ilk bakışta hissedebiliyorsunuz.
Kedinin bakış açısı hayali ve yönlendirici bir çizgi oluşturuyor. Kendini baktığı yer merak konusu. Gerçek yaşamda da öyle değil mi kedileri gözlerini bir yere diker ve dakikalarca oraya bakarlar ve bizimde merakımızı cezbeder.
Parkta buluna kamelyaların eğriliği fotoğrafa hoş bir etki bıraktığını söylesem abartmış olmayız.
Eğri bir yol fotoğraftaki binayı sarmış sarmalamış. İzleyici gözüyle yolu izledikten sonra binaya giriş yapıyor.
Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
Share on WhatsApp

Bir cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment